Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS)
Hizmet Kalite Standartları hazırlanırken gelişmiş birçok ülkede
hasta güvenliğini tehdit eden veya edebilecek olayların bildirimine
yönelik nasıl bir yol izlendiği, bildirimi yapılacak olayların neler
olduğu ve nasıl bildirilmesi gerektiği noktasında araştırmalar
yapılmıştır. Olay bildirimi kavramı ilk olarak 1980’li yıllarda ABD’de
ortaya çıkmış 2000’li yıllarda ise Avrupa ülkelerinin gündemine girmeye
başlamıştır. Genel olarak bu konuya ilişkin süreçler incelendiğinde her
ülkede farklı uygulamaları görmek mümkün. Bazı ülkelerde olay
bildirimleri kamu kontrolünde iken, bazı ülkelerde ise sivil
kuruluşların kontrolünde yürütülmektedir. Ayrıca ülkeler kendi yasal
mevzuatları çerçevesinde olay bildirimlerini zorunlu veya gönüllü
kılmaktadırlar. Bunun yanı sıra hangi olayların bildirileceği de ülkeden
ülkeye değişmekle beraber bildirilecek konu başlığı üç veya dört konu
ile sınırlandırılmakta ve hasta güvenliğini en çok tehdit eden olaylar
bildirim sürecine dâhil edilmektedir.
Yapılan bu araştırmalar ve elde edilen bilgiler ışığında ülkemizde
de hasta güvenliğini tehdit eden olaylara ilişkin bir bildirim
sisteminin geliştirilmesine yönelik bir dizi çalışma yapılmış ve 01 Temmuz 2011 tarihinden
itibaren sağlık kurumlarında “Güvenlik Raporlama Sistemi” adıyla bir
bildirim sistemi kurulmasına karar verilmiş idi. 01 Nisan 2012 tarihinden
geçerli olmak üzere bu sisteme ilişkin 01.01.19.00.G nolu standartta
bazı değişiklikler yapılmış olup sadece hasta güvenliği ile ilgili 3
konuya yer verilmiştir.
Bu sistem hastaya zarar veren ve/veya zarar oluşmadan önce fark
edilen olayların benzerlerinin oluşmasını engellemeyi ve bildirim
yapılan olaylardan bir eğitim materyali oluşturulmasını öngörmektedir.
Bunun yanı sıra, sağlık kurumlarında raporlama kültürü oluşturmayı, bu
olaylardan ders çıkarılmasını sağlamayı, öğrenme süreci ve çözüm yolları
geliştirmeyi ve çözümlerin uygulanmasını teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
Güvenlik Raporlama Sistemine tüm sağlık çalışanlarının katılması
ancak sistemin işlevselliğinin sağlanmasında ise kurum yöneticileri ve
Kalite Yönetim Direktörlerinin sorumluluğu büyük önem taşımaktadır.